De Kwestie - ’Plastic hebben we juist heel erg nodig’

Waarom plastic juist wél thuis hoort in het winkelschap.
Plastic voor een Veolia gebouw met logo

De Kwestie

Collega Gerrit Klein-Nagelvoort waagt het in de Kwestie bij De Telegraaf de stelling aan te gaan dat minder plastic niet per se beter is en dat de functie ervan wordt onderschat.  We moeten er vooral beter mee leren omgaan. Lees hier integraal zijn hele betoog, zoals deze op 10 juni werd gepubliceerd in De Telegraaf.

 

Verpakkingsplastic is de onterechte kop van jut in een poging ons eigen gedrag te verbloemen. We moeten niet van het plastic af, we moeten er beter mee leren omgaan. Ons beter laten voorlichten, ons beter verdiepen in het product en vooral: ons gedrag veranderen. Want plastic als grondstof voor verpakking is zo gek nog niet. Sterker nog: het is in veel gevallen de beste keuze. Zeker in het winkelschap.

En ja, net zoals bij voetbalsupporters is er ook bij plastic één clubje dat het imago voor de rest verpest. Single Use Plastic (SUP), beter bekend als wegwerpplastic, is de boosdoener die de voorpagina’s weet te halen. Veel, te veel, hiervan belandt op straat, in de natuur, in de zee of door verbranding in de lucht. Door laks gedrag, falend beleid en vaak een combinatie van beide. Maar met één duidelijke aanstichter: wijzelf. Consumenten, bedrijven, overheden! 

Profielfoto Gerrit Klein-Nagelvoort

"We moeten plastic minder gaan zien als een vijand, waar we zo snel mogelijk vanaf moeten. We hebben het in veel gevallen ook juist heel erg nodig, dus het is zinvoller om in te zetten op een betere manier van omgaan"

Voordelen

Plastic heeft meer voordelen dan men denkt. Allereerst moet de consument de waarde van plastic en het belang van goede afvalscheiding gaan zien. Veel mensen hebben hier nog onvoldoende weet van óf handelt er stomweg niet naar. Bij anderen is de nuance zoek, in hun roep om plastic volledig te verbannen. Zij gaan voorbij aan het feit dat alternatieve verpakkingen weer andere problemen met zich meebrengen of simpelweg geen oplossing zijn. Zo is glas breekbaar en zwaar, wat zorgt voor meer voedselderving en een hogere CO2-uitstoot bij transport. En kartonnen drankverpakkingen? Die hebben vaak een dun laagje plastic en aluminium, wat recycling juist bemoeilijkt. En helemaal geen verpakking dan? Dat is in sommige gevallen zeker een oplossing, maar gaat ook niet altijd op. Een komkommer met plastic ‘condoom’ blijft tot 14 dagen langer goed dan een komkommer zonder plastic. Helaas staat de wetgeving nog niet toe dat voedsel in gerecycled plastic verpakt mag worden. Dus om veel voedselderving te voorkomen, hebben we nog virgin plastic nodig. Biobased plastic is een duurzaam alternatief, maar op dit moment nog erg duur en nog niet rendabel op grote schaal. 

Financiële prikkel

We kunnen dus lang niet altijd om plastic heen. Het punt is dat we nog te weinig gebruik maken van de mogelijkheden tot hergebruik. Mijn oproep aan de politiek is daarom: zorg voor een positieve financiële prikkel. Beloon gebruik van gerecycled plastic bij producenten of belast het virgin plastic naar haar vervuiling. 

Kleur

Het verweer van producenten is vaak dat gerecycled plastic niet de gewenste kleur heeft. Want, toegegeven, de kleuropties van gerecycled plastic zijn beperkter. Maar ook daar is een oplossing voor. Wrap it! We laten steeds vaker auto’s, keukens en meubels wrappen om deze (tijdelijk) een andere kleur te geven. En dat kan ook met verpakkingen! Alleen doen producenten dit te weinig. Een shampoofles in marineblauw? Een fles bleekmiddel knalgeel? Wrap het! Of nog beter, laat de verpakking uit gerecycled plastic zoals die is. En de consument? Die vindt dit in de meeste gevallen prima; zij staan wel open voor gerecycled plastic.

Kortom; we moeten plastic minder gaan zien als een vijand, waar we zo snel mogelijk vanaf moeten. We hebben het in veel gevallen ook juist heel erg nodig, dus het is zinvoller om in te zetten op een betere manier van omgaan. Dit vraagt een andere kijk en vooral: een ander handelingsperspectief. Minder wijzen dus. Meer doen.

Gerrit Klein-Nagelvoort, manager business development bij Veolia Vroomshoop, biochemicus en plastic recycler pur sang, is al ruim 38 jaar actief in de kunststof recycling. Recycling ziet hij vooral als een way of living.

De hele serie van 'De Kwestie' bij De Telegraaf kun je hier lezen:

- Inleiding; De Kwestie Plastic
- Gerrit Klein-Nagelvoort; ’Plastic hebben we juist heel erg nodig’  -Premium artikel-
- Jouri Schoemaker; ’Zoveel denkfouten over onschuld plastic’ -Premium artikel-

We wensen je veel leesplezier!

Plastic afval op het strand