Mannen vinden zichzelf duurzamer dan vrouwen, maar zijn dat niet!

HelloFresh box minimaliseren van voedselverspilling

Of je nu een tasje meeneemt naar de supermarkt, minder vlees eet of het licht uitdoet in de kamer waar je niet bent, duurzaamheid begint bij ons eigen gedrag. Vrouwen doen dat toch net een stukje beter dan mannen. Dat blijkt uit onderzoek van HelloFresh. Zij deden uitgebreid onderzoek naar de Nederlandse gewoonten op het gebied van duurzaamheid en voedselverspilling. Daaruit blijkt dat ruim een kwart (27%) van de Nederlanders probeert te verduurzamen op het gebied van het inkopen en bereiden van voeding.

HelloFresh doet onderzoek naar voedselverspilling en duurzaamheid

Wie is het duurzaamst?

Het valt direct op dat 80% van de mannen aangeeft dat ze zichzelf duurzaam vinden. Terwijl dit bij vrouwen 75% is. In de praktijk blijkt echter dat de Nederlandse vrouw toch echt duurzamer is dan de man. Zo zet de helft van de Nederlandse vrouwen in op voedselverspilling, terwijl dat bij mannen slechts 37% is. Ook vriezen vrouwen (38%) vaker dan mannen (25%) de restjes van de maaltijd in. En precies in dit soort gewoontes zijn vrouwen veel beter dan mannen. 

Een paar voedselfeitjes op een rij:

   →Veel meer vrouwen (60%) dan mannen (39%) nemen zelf een tas mee als ze boodschappen doen 

   →Vrouwen (26%) zeggen vaker dat ze minder dierlijke producten eten dan mannen (18%) 

   →Mannen (50%) verspillen veel meer voedsel dan vrouwen (37%) 

   →Vrouwen (38%) vriezen restjes en verse producten vaker in dan mannen (25%) 

En nu horen we de Nederlandse man al denken: "Ja, maar wij zijn veel meer bezig met techniek. Daar zijn wij duurzamer!”. Ook daar laat de Nederlandse vrouw zien veel bewuster met techniek te zijn dan de man. Zo zijn vrouwen (47%) veel vaker geneigd om het licht, de tv en laptop uit te schakelen dan mannen (34%). Ook trekken zij (36%) vaker de stekkers uit het stopcontact van ongebruikte apparaten dan mannen (28%). En zelfs als het om digitale geletterdheid gaat leggen de mannen het weer af. Meer vrouwen (40%) dan mannen (29%) geven er de voorkeur aan om digitale facturen te ontvangen. 

Meer bewustzijn over voedselverspilling

Inflatie remt duurzame keuzes

Waar respondenten eerder in de barometer van Veolia aangeven best bereid te zijn een beetje meer te betalen voor duurzaamheid, zien we in het onderzoek van HelloFresh dat de inflatie van het afgelopen jaar haar tol eist. Een derde van de Nederlanders vindt het moeilijker om duurzaam te winkelen vanwege de inflatie. Ruim 40% van de respondenten geeft aan dat geld inderdaad een belemmering vormt om duurzamer te zijn. Al is 35% wel bereid om duurzamer te zijn, als ze daarvoor niet meer geld hoeven uit te geven. Ook tijd is een belangrijke hindernis, aangezien ongeveer 19% van de respondenten aangeeft dat tijdgebrek hen tegenhoudt in het maken van duurzamere keuzes.

Verspilling tegengaan

Een makkelijke manier om te verduurzamen is natuurlijk om voedselverspilling tegen te gaan. En hier is nog genoeg aan te doen: jaarlijks gooien we in Nederland per persoon gemiddeld 33,4 kg voedsel weg. Dit komt neer op 138 euro voedsel per persoon per jaar dat weggegooid wordt. Hier kun je dus nog echt wat besparen. Om voedselverspilling tegen te gaan, zegt 61% dat ze maaltijden invriezen. 45% van de Nederlanders gebruikt restjes van een maaltijd om een andere maaltijd te bereiden, zoals soepen of smoothies.

Reken je deze getallen nog even door, dan betekent dit dat we gezamenlijk zo’n 570.000 ton voedsel per jaar verspillen en dat is omgerekend 2,4 miljard euro voor heel Nederland. Eeuwig zonde natuurlijk. 

Minder CO2-uitstoot

Voedselverspilling en duurzaamheid zijn belangrijke thema’s voor HelloFresh én Veolia. Met de maaltijdboxen levert HelloFresh de wekelijkse ingrediënten voor de maaltijden. Precies genoeg voor de bereiding, wat voedselverspilling minimaliseert. Ook de korte bevoorradingsketen en het gebruik van lokaal geproduceerde ingrediënten dragen bij aan de verlaging van de CO2-uitstoot. Hierdoor stoten HelloFresh-maaltijden 11% minder CO2 uit dan vergelijkbare maaltijden uit de supermarkt. 

Tuinbouw

Veolia helpt HelloFresh bij het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen door de reststromen duurzaam af te voeren en een nuttige toepassing te geven. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan voedsel waarvoor de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken, beschadigde producten of snij-afval uit het productieproces dat niet geschikt is voor consumptie. Van dit afval wordt brandstof gemaakt voor de productie van biogas. Daarnaast worden plastic folies en papier en karton apart ingezameld en weer gerecycled. Zo zetten we afval circulair om en gaat niets verloren.

Meer weten over hoe het recyclen van organisch afval kan bijdragen aan een circulaire economie?