Sunflare Solarteam

Kampioen in een bewogen seizoen!
Solar boot op het water
Veolia Nederland is de trotse hoofdsponsor van het Sunflare Solarteam. Het team bestaat niet uit studenten en ze worden dus ook niet ondersteund door een universiteit. De teamleden zijn jonge enthousiastelingen, die, naast hun baan in de techniek, een passie voor watersport en duurzaamheid delen. Dit is wat hen bindt en waarmee zij, met zeven vaste teamleden, een eigen Solar Racing Boat team hebben opgezet. 

En Solar Racing is veel meer dan alleen de boot. Het draait om het zijn van een team, met elkaar innoveren en de competitie met andere teams aangaan in de races. De winst krijg je nooit cadeau, daar moet hard voor gewerkt worden. Zeker als het gaat om een eerste plaats vast te houden en je al vier keer wereldkampioen bent.

Veolia is hoofdsponsor van het Sunflare Solarteam en we vroegen ons af hoe het team het seizoen 2023 ervaren heeft. Een bewogen seizoen, dat begon met een valse start. We spraken met Teamleider Ruurd van Buiten over de hoogte- en dieptepunten, en natuurlijk de plannen voor deze winter.

Ruurd van Buiten
Hoe was jullie seizoen?
Eigenlijk begon ons seizoen al vorig jaar, na onze 4e WK winst in Monaco. We hebben daar brand in de boot gehad, waardoor we zo goed als alle elektronica konden afschrijven. De winterperiode hebben we dus vooral moeten gebruiken om de boot opnieuw op te bouwen. Veel ruimte voor innovatie was er dus niet, een stabiele start van het seizoen was het belangrijkste doel. Maar daardoor hebben we ons wel kunnen focussen op de strategie in de races door onder andere onze rekenmodellen te optimaliseren, zodat we beter kunnen anticiperen op veranderingen tijdens de race.. Door dit te automatiseren kunnen we onze strategie en tactiek veel sneller en efficiënter uitrekenen. Dat resulteert weer in het beter varen met de boot, waardoor we nog competitiever zijn geworden.

Dat klinkt als een stevige klus vorige winter. Maar de strategie bepaalt ook een deel van het succes natuurlijk. Heeft dit tot mooie nieuwe hoogtepunten geleid?
Jazeker! In mei zijn we tweede geworden op het NK in Akkrum. We verloren het NK bij de endurance race. Daar moesten we een ex-topklasse team voor laten (red.: sinds dit seizoen zijn enkele klassen samengevoegd tot een open klasse). Wat natuurlijk balen is, maar heeft ons ook aan het denken gezet. De grootste winst is te behalen bij de accu en ons energieverbruik.

Wat ook een mooie uitdaging was, was het IJsselmeer oversteken. De afstand zelf is dan niet het grootste probleem, maar wel dat we een tijdje geen bereik zouden hebben. Je hebt dan als team aan de wal geen idee wat de status van de boot is.
Het grootste hoogtepunt was natuurlijk het WK in Monaco. Hier zijn we voor het vijfde (!!) opeenvolgende jaar wereldkampioen geworden! Het varen op zee, met zout water is natuurlijk al een uitdaging op zich, maar na de brand vorig jaar hadden we echt iets te overwinnen. Het werd echt een slijtage slag! We wonnen de kwalificatie. Helaas werd de endurance race na 2 van de 4 uur voortijdig afgevlagd. De zee was te ruig om veilig te kunnen varen. Uiteindelijk kwam het aan op de 1 tegen 1 afvalrace. Dankzij onze goede strategie hebben we de boot heel gehouden en weer de titel veroverd!
WK zege Sunflare
Die brand in de boot heeft er echt flink in gehakt. Heeft dit jullie ook nog iets opgeleverd?
Het was wel een heftig dieptepunt. We hebben echt alles opnieuw moeten opbouwen. Dan zie je wel hoe hecht we zijn als team. Met de middelen die we hebben en de gedrevenheid van ons allemaal, hebben we dit echt overwonnen en optimaal gepresteerd dit jaar. Ik ben vooral heel trots hoe we de schouders eronder hebben gezet en we samen bereikt hebben.

Het duurt nog even voor het volgende seizoen van start gaat. Waar gaan jullie je deze winter op richten?
We zijn druk bezig met verschillende ontwikkelingen, maar de belangrijkste ontwikkeling is wel dat we veel meer kennis gaan delen met andere teams. Net zoals Tesla bijvoorbeeld haar patenten heeft vrijgegeven, geloven wij erin dat we de voorsprong die we hebben altijd moeten kunnen vasthouden. Dat wil niet zeggen dat we onze voorsprong gelijk weggeven, maar ook wij kunnen weer leren van de doorontwikkelingen van andere teams.

Met de kennis van onze huidige romp hebben we een super efficiënte nieuwe romp weten te ontwikkelen. Deze is nog beter geschikt om te kunnen foilen en zo boven het water te vliegen. Die kennis gaan we ook delen met andere teams. Wij bieden hen de mogelijkheid om zich in te kopen op de mal voor de romp. Zo heeft ieder team, tegen gelijke kosten, de mogelijkheid om over een snelle romp te beschikken. En dat niet alleen, hoe meer teams er meedoen, hoe goedkoper het voor hen wordt. De aanschafprijs wordt steeds gedeeld door het aantal deelnemers, zo wordt het voor iedereen steeds voordeliger. We hopen dat daarmee de competitie toegankelijker wordt en er meer deelnemers gaan komen. Dankzij onze sponsoren hebben we deze investering kunnen financieren.

  

    

 

 

    

     

      

    

  

  

  

 

Sunflare boot op het NK

Sunflare boot
De tweede innovatie is onze accu. Op het NK kwamen we net te kort, doordat we maar konden varen op maximaal 90% accucapaciteit. De nieuwe accu wordt zo opgezet dat we een modulair systeem krijgen, dat onafhankelijk van elkaar werkt. Zo verhogen we de efficiëntie. En ook dit gaan we delen met de andere teams. De schema’s en software worden via open source gedeeld. Iedereen kan dan de broncode bekijken, aanpassen, distribueren en gebruiken. Daar worden we uiteindelijk allemaal beter en sneller van. 
En over die software gesproken, ook dat gaan we anders aanpakken. Voorheen hadden we 2 weken programmeertijd en werd dat door de elektronica jongens zelf gedaan. Met de komst van Erik Rademaker hebben we nu ook een software engineer in huis en kunnen we blijven doorontwikkelen.

We kunnen dus een hele nieuwe boot verwachten komend seizoen. Wanneer gaan we de eerste beelden en testvaarten zien?
We zijn volop aan het bouwen en ontwikkelen. We verwachten dat we jullie rond maart 2024 alles kunnen vertellen en laten zien. 

Dankjewel Ruurd voor je mooie verhaal en seizoensoverzicht. We zijn heel benieuwd naar de ontwikkelingen deze winter en komen zeker in maart bij jullie terug om de onthulling van de nieuwe boot te zien!