Op de klimaattop COP28 in Dubai bevestigt Veolia opnieuw haar belofte om 1,6 miljard euro te investeren in het uitfaseren van steenkool in Europa.

COP28

Op de klimaattop COP 28 in Dubai heeft Veolia opnieuw haar belofte bevestigd om tot 2030 1,6 miljard euro te investeren om steenkool in Europa uit te faseren. Als wereldwijde voorvechter van ecologische transformatie zet de Groep sinds 2019 zijn ambitieuze project voort om de elektriciteitsproductie op basis van steenkool om te schakelen naar minder CO2-intensieve energiebronnen, en naar lokale energiebronnen in het bijzonder. Eind 2023 zal Veolia hiervoor al 500 miljoen euro hebben geïnvesteerd. Veolia bevestigde ook haar ambitie om in 2050 CO2-neutraal te zijn.

Het groener maken van de bestaande vervuilende sites is net zo essentieel als het inzetten van "groene" oplossingen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het transformeren en CO2-vrij maken van activiteiten die CO2 uitstoten veel zinvoller is voor de planeet dan ze te verkopen zoals ze zijn. Dus, dankzij onze investeringen in het CO2-vrijmaken, in Braunschweig in Duitsland, in Přerov in Tsjechië en binnenkort in Poznan in Polen, zal stadsverwarming niet langer gevoed worden door kolen, zei Estelle Brachlianoff, Chief Executive Officer van Veolia. Deze strategie maakt ons tot een van de bedrijven ter wereld die de CO2-uitstoot het meest terugdringt. En de resultaten zijn er! Tot en met 2022 is 14 miljoen ton CO2 geëlimineerd uit de CO2-processen van onze klanten.

Veolia is vastbesloten, voor zichzelf en voor haar klanten, om oplossingen te implementeren die gericht zijn op het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen, rond verschillende actiegebieden:

• Groot investeringsplan om kolen in Europa uit te faseren in 2030: €1,6 miljard,
  • Investeringsplan voor het afvangen van methaan: 70 miljoen euro in Latijns-Amerika,
  • ReSource-plan: €150 miljoen investering over twee jaar om ons energieverbruik met 5% te verminderen en onze energieproductie met 5% te verhogen.

Over Veolia:
Veolia wil de toonaangevende onderneming zijn op het gebied van ecologische transformatie. Met een aanwezigheid op vijf continenten en bijna 220.000 medewerkers, ontwerpt en implementeert Veolia nuttige, praktische oplossingen voor het beheer van water, afval en energie die bijdragen aan een radicale verandering van de huidige situatie. Met haar drie complementaire activiteiten helpt Veolia de toegang tot grond-/brandstoffen te ontwikkelen, de beschikbare grondstoffen te behouden en deze te vernieuwen. In 2022 voorzag Veolia 111 miljoen inwoners van drinkwater en 97 miljoen van sanitaire voorzieningen, produceerde bijna 44 miljoen megawattuur energie en verwerkte 61 miljoen ton afval. Veolia Environnement (Paris Euronext: VIE) behaalde in 2022 een geconsolideerde omzet van € 42,885 miljard euro. www.veolia.com

Veolia Nederland is actief op het gebied van energie, water en grondstoffen. Veolia helpt bedrijven hun duurzaamheidsdoelen te realiseren. Dit doen we door energie duurzaam op te wekken, energie te besparen, water te zuiveren en maximaal in te zetten op het circulair gebruik van grondstoffen.

Contact:
Veolia Group Media Relations